In de boekwinkel
Ik maak altijd even tijd voor de jeugdafdeling in de boekwinkel.
Daar staan namelijk steeds meer boeken die ik ontworpen heb! Het begon ooit met één boek, ik was ontzettend trots toen ik die zomaar in een random winkel zag staan. Tot die tijd was het vooral een project dat ik had gemaakt op m’n eigen boekenzolder. En nu kon iedereen het zien! En ik kan je vertellen, die trots van het zien van ‘mijn’ boeken in de boekenwinkel blijft. Eigenlijk groeit hij alleen maar. Want hoe gaaf is het dat je naam in een boek staat? En dat je bij kunt dragen aan de leeservaring van kinderen?
Op deze plank zijn er vier boeken die ik heb vormgegeven (Complot, De Insiders, Kansloos en Zwijg)
Hoe een boek is vormgegeven heeft namelijk enorm veel invloed op hoe je het boek ervaart. Denk maar eens na, als je hele pagina’s vol met tekst ziet staan, zonder rustpunten, dan word je gek! Dat nodigt niet uit om in het verhaal te duiken. Maar als een pagina goed is vormgegeven, met genoeg witruimte (ruimte waar niks staat, die gewoon ‘open’ is), kopjes, alinea’s en niet té veel tekst, nodigt dat veel meer uit om te gaan lezen.
Vooral bij het vormgeven van kinder- en jeugdboeken speelt dit een grote rol. Zij moeten vaak nog ontdekken dat lezen leuk is en daarom is het de taak van de vormgever om de pagina’s zo goed mogelijk te ontwerpen. Ook gaat de leesontwikkeling snel. Er zit een heel groot verschil in pagina’s voor kinderen van een jaar of acht of een boek voor kinderen van vijftien.
Het blijft bijzonder om je naam in het colofon te zien staan.
En helemaal als de schrijfster je persoonlijk bedankt in haar boek (in dit geval Niki Smit).
Voor achtjarigen wordt er vaak nog gebruik gemaakt van illustraties, om zo de tekst te doorbreken. Ook moet er genoeg ruimte tussen de regels zitten, moeten er niet te veel regels op een pagina staan en is het lettertype relatief groot. Boeken voor young adults, vanaf een jaar of vijftien, bevatten al veel meer tekst. Daar vind je vrijwel geen illustraties meer. Dat betekent niet dat deze boeken ‘saai’ vormgegeven zijn, maar de focus ligt meer op tekst dan op beeld. Ook kan het lettertype een stuk kleiner gezet worden en mag er meer tekst op één pagina.
Elk boek voor elke leeftijdsgroep heeft z’n eigen uitdagingen en het is aan de ontwerper om er iets moois van te maken, zodat het boek uitnodigt tot lezen!