Wil je een goede offerte ontvangen? Geef dan een goede briefing!
Ik zie het regelmatig voorbij komen. Mailtjes met de vraag om een offerte voor het ontwerpen van een boek. Dat is natuurlijk heel leuk, maar vaak komt de vraag neer op het volgende: ‘ik wil mijn boek laten vormgeven, hoeveel kost dat?’. Met zo’n vraag kan ik niet zoveel. Ik heb echt meer informatie nodig om je een goed prijsvoorstel te kunnen geven.
Voor een vormgever is het fijn om alvast wat achtergrond informatie te krijgen, zodat je beter kunt inschatten hoeveel werk er in het project gaat zitten.
Als je een ontwerper mailt met de vraag over een offerte, is het handig om in ieder geval de volgende dingen te vermelden:
Wat voor soort boek heb je geschreven (of ben je aan het schrijven)?
Is het fictie of non-fictie, een roman of een managementboek? Staan er bijvoorbeeld afbeeldingen en tabellen in of is het alleen tekst?
Waar gaat je boek over?
Geef een korte samenvatting over de inhoud of het onderwerp en deel wat achtergrondinformatie. Waarom ben je dit boek gaan schrijven? Waarom moet jouw verhaal vertelt worden?
Voor welke doelgroep schrijf je je boek?
Dit heeft invloed op de vormgeving en daarmee ook op de tijd die je bezig bent met het ontwerpen.
Hoeveel woorden of pagina’s telt je verhaal in Word?
Aan de hand hiervan kan de vormgever inschatten hoeveel pagina’s je boek ongeveer gaat tellen en hoe lang je er als vormgever mee bezig bent om het op te maken.
Heb je al ideeën over de vormgeving?
Geen probleem als je nog niet weet wat je wilt, daar kan de vormgever natuurlijk over meedenken, maar anders kan de ontwerper je voorkeuren vast meenemen.
Is er een deadline?
Dan kan de vormgever kijken of het project in zijn of haar planning past.
Wil je meer tips ontvangen voor het aanvragen van een offerte (en dus het geven van een goede briefing)?
Download dan mijn gratis one-pager over het geven van een briefing aan een vormgever.
Voor jou als auteur zijn deze dingen heel logisch, want jij zit helemaal in je verhaal, maar wees je ervan bewust dat de vormgever voor het eerst met jou en je boek in aanraking komt en nog van niets (of weinig) weet. Dus help hem of haar een beetje op weg en stuur een wat uitgebreidere aanvraag dan alleen ‘wat kost het?’